Semantiskt sök gör det lättare att hitta rätt i kontorsvarudjungeln - Kontorsmagasinet.se

TCB Group AB - 27 Sep-12 16:54

Kontorsmagasinet har i dagarna presenterat en ny sökmotor tillsammans med sökmotorutvecklaren loop54. Tekniken bygger på semantiskt sök för att presentera mer relevanta sökresultat och en bättre köpupplevelse
Kontorsmagasinet är i dag stolta över att tillsammans med Loop54 lansera vår nya produktsök. Sökmotorn bygger på så kallat semantiskt sök, det vill säga en djupgående matematisk analys över produktkatalogens uppbyggnad och struktur. Med semantiskt sök skapas associationer mellan produkter trots att de textmässigt skiljer sig åt. Skillnaden från ett vanligt textsök är att även produkter som inte innehåller det aktuella sökordet kan visas. En sökning på ”Choklad” kommer även att ge träffar på exempelvis Kaffe. Detta är möjligt tack vara associationer i flera led som skapar kopplingar mellan olika produkter, beroende på hur starka dessa kopplingar är bestäms vilka produkter som skall visas.
Sökfunktionen är fortfarande under intrimning, målet är att sökmotorn skall vara uppe nära sin fulla kapacitet inom ett par veckor.

- Att leverera relevanta sökresultat är en viktig del av köpupplevelsen för våra kunder, vi ser därför det här initiativet som ett viktigt steg på vägen i vår resa mot att bli den ledande svenska återförsäljaren av kontorsmaterial på nätet, säger Kontorsmagasinets VD Hans Edlund.
Läs mer om nyheten i vår pressrelease

För mer information, kontakta:
Hans Edlund, VD
Telefon: +46 (0)70 863 21 16
E-post: hans.edlund@kontorsmagasinet.se
Webb: http://www.kontorsmagasinet.se

Om Kontorsmagasinet
Kontorsmagasinet säljer kontorsmaterial online till företag, föreningar och privatpersoner i Sverige. Vårt mål är att vara Sveriges ledande återförsäljare av kontorsvaror, detta genom att erbjuda ett brett sortiment, låga priser samt ett enkelt sätt att handla. Kontorsmagasinet är ett affärsområde inom Tailorcut Business AB, 556693-6273, med säte på Kommendörsgatan 30 i Stockholm.

Om Loop54
Loop54 är den nya generationens sökmotor för e-handel. Vår lösning ger inte bara träffsäkra sökresultat utan även relevanta produktrekommendationer baserat på sökningen som låter besökaren upptäcka mer av sajtens sortiment. Läs mer på loop54.se.