Kundfokus ledde till ledarposition för e-Beautyshop.com

e-Beauty Scandinavia Kommanditbolag - 31 Oct-11 00:00

e-Beautyshop.com valde att bemöta ökad konkurrens och svagare köpkraft med affärsmässiga och kundbaserade förbättringar i shopen.
Ett långsiktigt och fortsatt pågående arbete som redan gett resultat. Företaget tillhör nu de 0,2 procent av Sveriges företag som har högst kreditvärdighet. "Detta visar att även mindre företag med små resurser kan slåss med de stora jättarna" säger VD Susanne Fredholm.

Webshopen www.e-Beautyshop.com har sedan lanseringen 2005 sett konkurrenter både komma och gå. Under 2010 skedde ett trendbrott, då många nya aktörer lanserade skönhetsshoppar på nätet. Detta i kombination med en orolig världsmarknad resulterade i att företaget för första året sedan start inte ökade sin omsättning.

"Vi har alltid vuxit organiskt och tidigare år har vi ökat omsättningen med 17-64 procent, så självklart var detta något vi tog på största allvar. Den ökade konkurrensen gjorde att vi var tvungna att sätta oss ned och bestämma hur vi skulle profilera oss. Genom att analysera vår nisch på marknaden var det också lättare att bedöma vad som behövde förbättras. Fokus låg på kundupplevelsen och att utvecklingen skulle vara affärsmässig." säger Susanne.

Ett långsiktigt förbättringsarbete tog sin början, vilket bland annat resulterat i en öppen ensideskassa utan inloggningskrav som nyligen lanserats. Fler, spännande nyheter väntar och förändringsarbetet kommer att fortsätta under 2012.

Och resultatet har inte låtit vänta på sig. e-Beauty Scandinavia, där webshopparna www.e-Beautyshop.com och www.e-male.se ingår, har i år rankats till riskklass 5 (guldsigill) av UC, vilket innebär att företaget tillhör de 0,2 procent av Sveriges företag som har högst kreditvärdighet.

"Ett fantastiskt fint betyg och en bekräftelse på att vi är på rätt väg. Det bästa är att vi utan att förlora i affärsmässighet har kunnat skapa en trevligare och kundvänligare köpupplevelse" summerar Susanne.

www.e-Beautyshop.com (2005) och www.e-male.se (2011) ingår i e-Beauty Scandinavia och drivs av Susanne Fredholm. Företaget säljer hudvård, makeup, hårvård och övriga skönhetsprodukter inom hela Europa. För mer information, vänligen kontakta susanne.fredholm(at)e-beauty.se