Elektronikkedjan Davids satsar på mobil handel i samarbete med Payair

Payair - 18 Jan-13 15:20

Elektronikkedjan Davids satsar på mobil handel genom ett samarbete med svenska Payair. Davids integrerar Payairs lösning för mobil handel och Davids kunder kan därmed handla direkt i webbutiken med sin mobiltelefon.
Payair är ledande inom mobil handel och har med sin mobila handelslösning redan nått ut brett i såväl e-handel som fysisk handel. Den kommersiella lanseringen av Payairs lösning gjordes i september 2011. Davids har idag två butiker och en växande e-handel. Davids ingår i Euronics, en av Europas största elektronikkedjor.

- Med Payairs mobila handelslösning kan vi erbjuda våra kunder en snabbare och enklare betalningsprocess i webbutiken. Vi kan framöver även erbjuda nya handelsvägar direkt från reklamblad och reklamskyltar vilket kan skapa nya möjligheter, säger Bernt-Erik Karlsson, e-handels- och marknadsföringsansvarig på Davids.

Davids satsning på mobil handel innebär att kunder som går in på Davids webbutik med sin mobiltelefon bara behöver trycka på Payairknappen för att kunna genomföra ett köp. Det är även möjligt att köpa produkter direkt ur fysiska reklamutskick och reklamskyltar genom att skanna in den QR-kod som finns bredvid varje produkt.

Det enda kunden först måste göra är att ladda ner Payair-appen i sin mobil, koppla ett kontokort till appen och sedan är det bara att handla. Nästa gång kunden ska handla något på Davids behöver kunden bara knappa in sin pinkod till Payair-appen.

- Vi är övertygade om att Davids satsning på mobil handel kommer att ge såväl nya kunder som merförsäljning. Många besökare i webbutiker slutför inte de sista stegen i köpprocessen då de upplever att det är komplicerat och alltför tidskrävande. Med Payairs lösning kommer fler köp att genomföras och kunderna upplever en enkelhet och snabbhet i handelsprocessen, säger Payairs marknadschef Helena Törnell.