Var tredje svensk e-handlar från utlandet

PostNord - 17 Jun-14 09:21

Mer är var tredje konsument i Sverige som e-handlade under första kvartalet i år handlade från utlandet. I Norden handlar den svenska konsumenten minst från utlandet, och Norge ligger i topp med 53 procent. Det framgås av PostNords undersökning E-handel i Norden Q1 2014.
De mest populära varorna att e-handla från utlandet är kläder, hemelektronik, kosmetika och datorer. Storbritannien toppar listan över länder som är vanligast att handla från, och står för nästan vartannat utländskt köp, 47 procent. Andra vanliga länder att e-handla från är USA, Tyskland och Kina.

- Att e-handeln från utlandet ökar i Sverige är inte förvånansvärt utan istället väntat. Vi ser en fortsatt ökning av utländsk e-handel i och med att konsumenterna har blivit så e-handelsmogna och trygga med att handla på nätet och då suddas även landsgränserna ut allt mer, säger Arne Andersson e-handelsexpert på PostNord.

Inom Norden är Sverige det populäraste landet att handla från, det vill säga av konsumenter från Danmark, Norge och Finland. I övrigt är e-handelsströmmarna mellan de nordiska länderna ganska små.

- PostNord är den enda logistikleverantören som har ett heltäckande utlämningsnät i Norden, vilket naturligtvis bidrar till en smidigare expansion i regionen för svenska e-handelsföretag, säger Arne Andersson.
Ännu ett kvartal visar näthandeln en försäljningstillväxt på 16 procent. Enligt prognosen kommer e-handeln att omsätta 42,5 miljarder kronor i Sverige 2014.*

* e-barometern för första kvartalet 2014 som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. Koncernen hade 2013 en omsättning på 40 miljarder SEK och 39 000 medarbetare. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss gärna på postnord.com