Specter AB och Svea VAT Adviser AB inleder unikt samarbete!

Svea VAT Adviser - 18 Dec-13 14:42

Affärssystemleverantören Specter och momsexperterna Svea VAT Adviser (Systerbolag till Sveawebpay och Payson) inleder i dagarna ett nytt unikt samarbete. Båda bolagen har specialkompetens inom e-handel och har utformat sitt samarbete i syfte att främja e-handlare som arbetar internationellt. Internationell försäljning leder förr eller senare till att e-handlaren blir skyldig att börja fakturera med mottagarlandets moms. Något som innebär både en momsregistrering samt löpande momsredovisning i kundens land istället för i Sverige.
En e-handlare som använder Specters system fullt ut kan om kunden köper den här tjänsten få hela sin momsredovisning i andra länder hanterad per automatik, både bokföringsmässigt och redovisningsmässigt. Allt till rimliga fasta priser. Alla order och därmed följande fakturor och bokföring delas automatiskt upp per momskonto (land) i systemet. Svea VAT Adviser tar sedan ut redovisningsunderlag direkt från systemet för redovisning i rätt period i rätt land. Kunden meddelas sedan hur mycket moms som skall betalas in i respektive land. Svea VAT Adviser bistår även kunden med momsregistreringar och upplägg av rutiner kring dessa frågor.

Lennart Samsson,
VD Specter
Då både Specter och Svea VAT Adviser redan idag arbetar med specialupplägg för e-handeln föll det sig naturligt att samarbeta fullt ut säger Lennart Samsson VD och ägare till Specter. ”Vi på Specter har färdiga funktioner (internationell momshantering) i vårt affärssystem för att bokföra andra länders moms.Svea VAT Adviser som är experter på att redovisa moms i andra länder kan bistå våra kunder med att dels sätta sina rutiner rätt och sedan med att ta hand om själva registreringen och redovisningen i det andra landet.”

Lennart Samsson,
VD Specter

Stefan Ekmark,
Sälj/marknadschef Svea VAT Adviser
”Svea VAT Adviser har ett e-handelsupplägg för momsregistrering och löpande redovisning i hela EU plus Norge m.fl. länder. I dessa länder kan vi om e-handlaren följer våra instruktioner erbjuda låga fasta priser för deklarationer inom i princip hela EU området och i Norge. Precis som med Specters tjänster så ser vi att e-handlarna uppskattar vår tjänst” säger Stefan Ekmark Sälj och Marknadschef på Svea VAT Adviser. ”Vi har sett att om vi kombinerar våra var för sig uppskattade tjänster så kan vi tillsammans med Specter erbjuda e-handlare en fullservicetjänst. Där våra gemensamma kunder i princip aldrig behöver tänka på momsen. Vi hämtar själva all information från deras Specterkonton och sköter momsredovisningen på egen hand. Allt till fasta priser som e-handlaren har kontroll över. Det är det som tjänsten går ut på.”