Rocket Internet - Intervju om rysk och svensk ehandel

Ve Interactive - 5 Jun-13 14:15

Vid expansion väljer de flesta svenska e-handlare Norden som första destination. Nästa steg blir sedan ofta kulturellt lika länder såsom Tyskland och Holland. Sällan hör man talas om e-handlare som siktar mot Ryssland, trots att det geografiska avståndet till denna jätteekonomi inte är längre än Tyskland. Osäkerhetsmoment finns dock där, men det har givetvis inte stoppat ROCKET INTERNET. Vi har talat med Gregory Gorelik, Managing Director på Westwing.ru, ett av Rocket Internets projekt i regionen. Företaget fokus är möbler och inredning som säljs genom en ”medlemsklubb” online, riktat mot den köpstarka ryska medel och överklassen. Företaget har tagit in över $80m i riskkapital och är etablerat i 10 länder, där .ru är en av de som växer snabbast.
Hur skiljer sig den svenska och ryska e-handeln?

En stor skillnad är avsaknaden av seriösa service providers. När man nått en viss storlek måste man bygga egna operations såsom egen leveransflotta, lager och så vidare. Annars uppstår risken att man hamnar i en beroendeställning, som gärna utnyttjas av dessa ”partners”.
Vidare är logistik ett stort problem. Att importera varor till Ryssland och fortfarande vara konkurrenskraftig är svårt. Vi som västerländskt bolag som spelar enligt regelboken missgynnas, då lokala konkurrenter hittar ”andra vägar” kring tullavgifter, skatter och så vidare. Detta leder till att vi har svårt att konkurrera med vissa varor. En fördel är däremot att det fortfarande är väldigt många varor och produkter som vi kan vara först med att erbjuda på den ryska marknaden, vilket gör att vi kan ha stora marginaler då vi erbjuder något unikt. Medelklassen växer snabbt och e-handeln ännu snabbare tack vara allt mer omfattande internet penetration. Det är fortfarande många koncept som helt saknas på marknaden, och med rätt idé och execution så finns det enorma möjligheter.
Sedan är det vissa andra skillnader i kunders beteende. Folk Googlar inte utan största sökmotorn är Yandex.ru. Vidare är det största sociala nätverket Vkontakte.ru. Det går alltså inte att göra samma sak som i väst utan all marknadsföring måste anpassas efter de lokala spelreglerna. Affiliatenätverk och liknande finns, men de ligger fortfarande långt efter Europa i både funktion och täckning.

Är byråkratin så snårig som vi tror här i Sverige?

Det kan tyvärr vara ganska krångligt ja. Ryssland är ett land som fortfarande kräver att alla dokument ska ha en stämpel för att anses vara giltiga. Det finns dock väldigt många duktiga jurister och konsulter som kan hjälpa till med alla nödvändiga processer, och denna arbetskraft är relativt billig i Ryssland.

Finns det några mindre svenska aktörer som lyckats eller krävs det större projekt som Westwing.ru som är uppbackade av mycket riskkapital?

Avito.ru (Blocket-liknande) är ju en svensk startup i Ryssland. Likaså Yell.ru (recensioner), men de är ju uppbackade av bland annat Kinnevik och inte några små bolag längre. Av de framgångsrika startups jag känner till har de alltid knutit till sig större investerare. Men jag vet flera exempel på europeiska sajter som utan att det varit en uttalad strategi fått Ryssland som en stor marknad. Jag känner bland annat till en sajt som säljer barnrelaterade artiklar som fått Ryssland som en av sina största marknader, trots att deras fokus är Skandinavien. Utbudet är begränsat i Ryssland och därför kan vissa företag lyckas lite av en slump. Så det går, fast det beror ju givetvis också hur man definierar att ”lyckas”, och vilken skala vi pratar om. Oavsett skala så måste man känna folk på plats, som kan guida en rätt.

Det sägs att Sverige ligger några år efter USA när det kommer till e-handelns funktionalitet. Få amerikanska sajter har dålig sökfunktion eller missat att A/B testa den nya funktionen. Ligger Ryssland före eller efter Sverige?

Ryssland ligger väldigt långt efter. Många stora sajter ser funktions och designmässigt ut som något man knackade ihop på datakunskapen i 3an på gymnasiet. Ett tydligt exempel är www.cian.ru, den dominerande sajten inom lägenhetsförmedling med miljoner besökare, och då gick den ändå igenom ett ansiktslyft i år.

Hela intervjun finner ni på: Vår blogg