Ny medlemsorganisation ska ge fler framgångsrika nätbutiker

Ecommerce.org - 30 Jun-11 10:40

Under 2011 förväntas e-handeln omsätta 28 miljarder kronor i Sverige (enligt Postens e-barometer). Allt fler konsumenter handlar på nätet och samtidigt ökar antalet nätbutiker och företag som driver e-handel. Men det är många delar som måste fungera för att en nätbutik ska bli lönsam och växa. Därför startar nu Ehandel.org - en ny medlemsorganisation som ska underlätta för de svenska e-handlarna.
Verksamheten startade redan för två år sedan med webbportalen och communityn Ehandel.com, men nu tar man steget fullt ut och skapar en medlemsorganisation. Ehandel.org blir också först ut i en större nordisk, och så småningom europeisk, paraplyorganisation under namnet Ecommerce.org, där även Danmark, Norge och Finland står på tur.

− Vi har i arbetet med den tidigare portalen sett att många e-handlare brottas med ungefär samma utmaningar, säger Mathias Ivarsson, grundare och VD för Ecommerce org AB som står bakom den nya organisationen. Därför vill vi nu med ett nytt modernt medlemskoncept se till att skapa riktig affärsnytta för både nätbutikerna och leverantörerna i branschen, så att våra medlemmar får rätt förutsättningar att driva framgångsrik e-handel.

Stort intresse från både nätbutiker och leverantörerna i branschen
Som medlem får man förutom flertalet nya tjänster från Ehandel.org även tillgång till medlemsförmåner från leverantörer inom bland annat frakt, logistik, betallösningar, sökmotorsoptimering, emballage, förbrukningsvaror och annonsering. Tanken är att medlemskapet därmed ska löna sig redan från första dagen.

− Det har varit ett stort intresse från de ledande leverantörerna i branschen att bli samarbetspartners, berättar Mathias Ivarsson. Redan nu är bland annat Posten, Handelsbanken, SiteDirect, VeriSign, DIBS, Klarna, Svea Webpay, PayPort, Fortus och Guava med som partners till Ehandel.org.

Ehandel.org ska verka inom sju verksamhetsområden
Organisationens verksamhet kommer primärt att kretsa kring:

- Erbjuda servicetjänster som underlättar för företag som driver e-handel
- Erbjuda riktigt bra medlemsförmåner från samarbetspartners
- Rapportera nyheter, bevaka trender, inspirera och sprida kunskap
- Verka för säkrare e-handel både för nätbutik och konsument
- Samarbeta med ledande leverantörer och organisationer i branschen
- Arrangera event, utbildningar och främja nätverkande
- Aktivt bilda opinion och driva viktiga frågor för e-handelsbranschen

Ehandel.org är en ny modern medlemsorganisation för svenska nätbutiker som har sin grund i webbportalen Ehandel.com som startade 2009. Målet med verksamheten är att skapa rätt förutsättningar för svenska nätbutiker att bli framgångsrika, detta genom att erbjuda riktigt bra tjänster och erbjudanden till medlemmarna, samt att arbeta för en starkare e-handel i Sverige och Norden. Ehandel.org ingår även i en gemensam nordisk, och så småningom europeisk, organisation – Ecommerce.org. Ehandel.org och Ecommerce.org ägs och drivs av Ecommerce org AB med säte i Växjö.