Mobilshoppa med PayPal och Jetshop på Stockholm Central

PayPal - 12 Mar-12 10:06

Denna vecka kan du handla från ICA, Nelly och Webhallen med din mobiltelefon på Stockholms Centralstation. Det är Jetshop som står bakom kampanjen där man i samarbete med bland andra PayPal kan handla produkter med sin mobiltelefon på plats – hela veckan!
Att handla med sin mobiltelefon börjar bli allt mer populärt i takt med att mängden smarta telefoner ökar, samtidigt som fler webbutiker mobilanpassar sina sidor. Denna vecka deltar PayPal i Jetshops kampanj på Stockholms Central där förbipasserande kan prova på att köpa varor via sin mobiltelefon från en mängd olika butiker. Köpen görs med hjälp av så kallade QR-koder.

- På PayPal arbetar vi konstant med att utveckla metoder för mobila betalningar och denna kampanj är en fantastisk möjlighet för oss att visa hur enkelt det är att handla med mobiltelefonen och därigenom slippa såväl kontanter som kreditkort, säger Jussi Koskinen på PayPal.

Jetshop har gjort det enkelt för förbipasserande konsumenter på Stockholms Central att prova på det nya sättet att betala:

– Köpet sker genom att man tar sin mobiltelefon och scannar in QR-koden för den produkt man vill köpa på plats. Då kommer man automatiskt in på produktens sida via mobiltelefonens webbläsare och kan köpa produkten, förklarar Christian Zanders, VD på Jetshop.

PayPal samarbetar med Jetshop under kampanjen och personal kommer att finnas på plats för att visa hur mobilköpen fungerar. Dessutom bjuder PayPal besökare som genomför ett köp på plats på kaffe, via PayPals nya betalningslösning för varuautomater som möjliggör köp utan kontanter eller kort – enkelt, snabbt och säkert.

–Vi är övertygade om att framtiden är kontantlös och att smarta telefoner kommer ta över en stor del av dagens betalningsflöden. Därför tycker vi det är kul att på ett tidigt stadium visa konsumenter hur enkelt, smidigt och säkert det är att betala med sin telefon, berättar Jussi Koskinen på PayPal.

Mobilköpen med PayPal går enkelt och snabbt. När man scannat in QR-koden och kommit in på den utvalda produktens sida via mobiltelefonens webbläsare kan man välja att betala med PayPal på tre olika sätt; antingen har man ett kreditkort kopplat direkt till sitt PayPal-konto eller så har man ett konto på PayPal som man har laddat med pengar. Det tredje alternativet, PayPal Guest Checkout, kan man använda om man inte har ett PayPal-konto. Då betalar man med sitt kreditkort, men via PayPal, vilket innebär att man blir skyddad av PayPals köparskydd utan att behöva vara en registrerad PayPal-kund.

Några av de butiker som är med i kampanjen är ICA, Nelly, Webhallen och Discshop. Från och med måndag den 12 mars till söndag den 18 mars kommer förbipasserande på Stockholms Central att kunna provhandla med sin mobiltelefon och dessutom köpa vissa varor till kampanjpriser. Kampanjen arrangeras av Jetshop i samarbete med PayPal, Dibs och Klarna.

För mer information:

Presskontakt:
Malin Gerentz,
Text 100, för PayPal
malin.gerentz@text100.se

Om PayPal
PayPal är det säkrare och enklare sättet att betala eller ta emot betalningar online. Tjänsten innebär att användaren kan utföra betalningar utan att uppge sina konto- eller kreditkortsuppgiften i nätbutiken. Konsumenten har möjlighet att välja betalningssätt; det kan antingen ske via ett saldo som kan laddas upp på ett personligt PayPal-konto eller via kreditkort, hela tiden i skydd av PayPal-kontot. Med över 106 miljoner aktiva konton världen över, på 190 marknader och i 25 valutor, möjliggör PayPal global e-handel. PayPal är ett företag inom eBay-koncernen, och består av tre ledande onlinetjänster för betalning: PayPals globala betalningsservice (the PayPal global payment service), Payflow Gateway och Bill Me Later. Företagets öppna betalningsplattform, PayPal X, möjliggör för utvecklare att bygga innovativa betalningsprogram på olika plattformar och enheter. Läs gärna mer om PayPal på www.paypal.se.