Gränslös e-handel runt hörnet!

Asendia - 10 Sep-13 13:57

Den svenska e-handeln har växt så det knakar de senaste åren - men andelen varor som passerar en landgräns är fortfarande mycket blygsam visar färska undersökningar. Helt nya utmaningar väntar de företag som vill bredda sin marknad i Europa eller internationellt.
Asendia, som är en sammanslagning av schweiziska Swiss Post International och franska La Poste, har följt näthandeln sedan de första stapplande stegen och är idag ett av de ledande partnerföretagen för e-handel ut ur Sverige. På seminariet
E-handel 2.0 den 3 september 2013 redovisade branschens ledande aktörer förutsättningar och strategier.

- Den första tidens diskussion om hur näthandeln skulle störa den fysiska handeln är idag helt försvunnen i Europa, säger Thomas Sjölin, VD för Asendia Nordics. De svenska e-handelsföretag vi möter idag pratar om tillgänglighet, snabba leveranser, spårbarhet och inte minst kundservice/logistik.

Kritiska faktorer för att lyckas ta sig över gränsen med framgång som redovisades på seminariet är bland annat:

• Lokalisering av erbjudandet, det vill säga att en utländsk besökare kan känna igen sig.
• Transparent och flexibel logistik.
• Betalsystemen - ett köp skall inte falla på att rätt betalmöjligheter saknas.
• Tillgänglighet via alla system, från datorskärm till mobil.
• Konsumenttrygghet - enkla regler för returer och byten.
• Synlighet i alla kanaler.

Prisjämförelser och så kallade referrals har växt fram som en allt viktigare faktor för att hamna på konsumenternas topplista. Detta visar hur viktig synligheten på nya marknader är och de annorlunda villkoren för marknadsavdelningarna. Ett Pricerunner som listar återförsäljare i Europa istället för bara Sverige kommer att rita om kartan för e-handel ordentligt.

- Det är tydligt när man lyssnar på branschexperter att ju längre bort från konsumenten man är, desto viktigare är rekommendationer från oberoende företag och inte minst en synlighet i alla kanaler. Under vårt seminarium idag framkom att dagens e-handlare behöver utveckla sin marknadsföring i framför allt nya kanaler som sociala medier och liknande, säger Thomas Sjölin.

- För Nelly.com har interaktionen med konsumenten via kanaler som Facebook och Instagram varit en viktig del bakom vår expansion i Norden och Europa, säger Richard Woodbridge, sälj- och marknadschef på Nelly.com.

- Idag knyter vi våra ’vänner på nätet’ till oss genom att bland annat engagera dem i produktutvecklingen, säger han.

Ett eftersatt område för e-handeln är mobilitetsfrågan, det vill säga att skapa enkla handelslösningar för nya apparater som smartphones och plattor.

- En majoritet av alla e-handelslösningar på nätet är fortfarande bara anpassade för en traditionell datorskärm samtidigt som konsumenterna flyttar sitt köpbeteende till helt andra situationer, som en iPhone eller en Android-phone, säger Michael Eriksson, försäljningschef för Golden Gekko.

- För de som vill följa med i utvecklingen är det väldigt viktigt att skapa enkla lösningar som passar en mindre apparat. Annars tappar man kunden, menar Michael Eriksson.

För ytterligare information kontakta:

Pia Elster
Asendia Nordic
pia.elster@asendia.com

Isak Hagen
Burson-Marsteller, Stockholm
Isak.hagen@bm.com

Om Asendia Nordic
Asendia är ett av världens ledande företag inom distribution av internationell post till över 220 länder. Asendia erbjuder sina affärskunder högkvalitativa och hållbara B2C-lösningar för gränsöverskridande global post, kataloger, tidskrifter och mindre varor. Franska La Poste och Swiss Post gemensamma företag har över 1000 anställda världen över och finns för nuvarande representerat i Europa, Asien och USA genom 25 företag och ett nätverk av samarbetspartners.