Ett nytt och enkelt sätt att etablera e-handel i Norge

Bring – Finding New Ways - 7 Feb-12 13:00

Norge är en attraktiv marknad för e-handlare. Köpstarka norrmän handlar gärna på nätet - till och med mer än vad svenskar gör. Norrmännen uppskattar särskilt att det på nätet finns ett större och bättre utbud av varor.
Så med så statistiskt utmärka förutsättningar, varför etablerar sig inte alla svenska nätbutiker i Norge?
Svaret är att det är krångligt. Etablering av e-handelsföretag kräver nämligen lokal närvaro i form av ett registrerat bolag. För mindre aktörer är dessutom ofta alltför kostsamt.

-Utan lokal närvaro kan man inte ens registrera en .no-domän, berättar Esa Tielinen, VD Bring Mail.

Lägg till det att tull- och momshanteringen är en snårskog för både utländska e-handlare och konsumenter. Då en norrman handlar från exempelvis en svensk e-handelssajt måste han eller hon betala införselmoms, tullavgifter och riskerar dessutom att betala svensk moms. Norrmännen handlar av utländska sajter, men föredrar att handla från de norska.

Bring Mail som är en del av Posten Norge erbjuder nu en färdigpaketerad lösning som gör det enkelt för svenska e-handlare att etablera sig i Norge.

-Vi blir e-handelsföretagets lokala momsrepresentant, vilket innebär att vi sköter det byråkratiska med att ansöka om norskt organisationsnummer och momsregistrering. Med de handlingarna kan vi sedan hjälpa till med att ansöka om norsk domänadress och tullkredit. Därefter sköter vi löpande administration och deklarationer till norska skattemyndigheter, berättar Esa Tielinen.

I Bring Mails erbjudande ingår även andra smarta tjänster. Utöver Norges bästa distributionsnätverk har Bring både effektiva transportlösningar och en enkel tullhantering. Kundreturer går till Bring Mail och återförs till e-handlarna i bulk. Dessutom kan Bring hjälpa till med att hitta rätt målgrupp eller ordna marknadsföringsaktiviteter i Norge.

-Stora, globala kedjor som IKEA eller H&M etablerar sig naturligtvis lokalt i alla fall, men för de som är mindre och/eller mer nischade är det här ett riktigt bra alternativ, säger Esa Tielinen.

I en kampanj med namnet "Du kan inte borra efter olja i Norge men du kan gräva guld" vill Bring Mail locka e-handlarna till sitt erbjudande. Kampanjen finns på bring.se/guld och ytterligare information finns på www.bring.se/ehandelnorge.

För mer information, var vänlig kontakta:
Ola Ekdahl
Sales Director, Bring Mail Nordic