Cargotec effektiviserar sin supply chain med Memnon Apports Inbound-lösning

Memnon Networks - 9 Nov-12 10:06

Memnon Apport Inbound är en modul som Memnon Networks erbjuder sina kunder för att ge total kontroll och visibilitet på inkommande varuflöden. Företaget Cargotec som är en av de ledande leverantörerna inom lasthanteringsutrustning använder Memnon Apport för att administrera både sina inkommande och utgående transporter.

När det gäller de inkommande varuflödena hade Cargotec en relativt stor utmaning i att få kontroll, då upphämtning sker från underleverantörer i 17 länder.

Cargotec implementerade Memnon Networks Inbound-modul och där företagets alla leverantörer kopplades upp med en egen sida och egen inloggning. Med uppstart i norden och den polska fabriken som föregångare började samtliga ingående transporter bokas i ett och samma gränssnitt.

”Innan vi implementerade Inbound-lösningen använde ofta leverantörerna fel transport-
produkt. De kunde exempelvis boka en väg-produkt för en sändning som endast väger 2 kg.
Hade de bokat rätt och valt en paketprodukt hade det inte bara varit avsevärt billigare
utan även gått mycket snabbare. Vi har gjort en ansenlig besparing endast genom att
leverantörerna bokar med rätt transportprodukt. Utan Inbound hade det varit näst intill
omöjligt att implementera.”
säger Johan Hellman Global Transport Manager hos Cargotec.

Eftersom Cargotec betalar alla fraktkostnader för sina ingående transporter blir företaget drabbade så fort en leverantör gör ett misstag i transportbokningen. Det handlar om allt från användande av fel transportprodukt till leverantörer som ringer in bokningar och får straffavgifter till följd av manuell bokning. Idag har Cargotec till stor del eliminerat dessa kostnader eftersom de kan kontrollera vad som händer i Inbound-lösningen.

”Det som är speciellt med Inbound är att det är så många inblandade aktörer. Hade vi inte haft Inbound hade vi inte kunnat ha någon kontroll på vad underleverantörerna gör.” fortsätter Johan.

Cargotec har idag full kontroll över sina ingående transporter och sin supply chain. Utöver den effektivisering detta innebär har företaget även märkt av signifikanta förbättringar i flera andra delar av flödet. Johan samman¬fattar det hela väldigt bra när han avslutar med att säga:

”Inbound handlar om ren synlighet, att vi operativt och i realtid kan se vad som händer. Kontroll¬perspektivet ger oss också en möjlighet att styra leverantörers beteende.”

Läs mer om Memnon Apport Inbound: www.memnonnetworks.com/inbound

Martin Randel, VD - Memnon Networks
Telefon: +46 (0)70-528 53 72
Johan Hellman, Global Transport Manager - Cargotec
Telefon: +46 (0)70-508 46 66

Memnon Networks erbjuder innovativa e-lösningar som förenklar användarnas transportadministration, sänker kostnaderna och ökar kvaliteten i verksamhetens affärsprocesser. Memnon Apport TM är Nordens marknadsledande system för transportadministration och används för närvarande i 57 länder. Varje dag bokar över 100 000 kunder fler än 300 000 paket i Memnon Apport.

www.memnonnetworks.com

Cargotec är verksamma inom lasthanteringsutrustning och har tre välkända varumärken; Hiab, Kalmar och MacGregor. Med olika inriktningar på de olika dotterföretagen utgör Cargotecs fulla utbud ett komplett erbjudande som förser marknaden med utrustning, produkter och lösningar för att hantera globala lastflöden.

www.cargotec.com